Hot yoga

Hot yogaHot Yoga er betegnelsen for yoga, som udføres i opvarmet studie. Det kan være en spændende udfordring at deltage i flere yogatimer med Hot yoga, da de ikke nødvendigvis indeholder samme øvelser.

De enkelte yogastudier og fitnesscentre kan fortolke konceptet. De kan dermed tilbyde yogatimer i opvarmede grader og kalde det for Hot yoga.

Det åbner op for muligheder for dig, som ikke vil dyrke de samme øvelser hver gang, og så er det endda dejlig varmt under yogatimen.

Bikram Yoga

Yogaformen læner sig op af og Bikram yoga, og kan let forveksles med denne gren. Bikram Yoga er et certificeret system med 26 øvelser, der strækker sig over 90 minutter. Øvelserne udføres gentagne gange i et rum opvarmet til max. 42 grader med en luftfugtighed på 40 %. Den store forskel mellem Hot og Bikram yoga er altså at Bikram består af de samme øvelser, og det gør Hot yoga ikke. De har begge tilfælles, at yogatræningen foregår i opvarmede yogastudier.

Sved og væskebalance

Man sveder ekstra meget under en times Hot. Det er godt nyt for muskler og bindevæv men dårligt nyt for væskebalancen. Derfor er det vigtigt at medbringe rigeligt med væske, som kan indtages under timen.

Det er også en god idé at drikke vand før timen, så du opretholder en god væskebalance under yogatimen.

Kroppen og musklerne bliver opvarmet, når lokalet er 40+ grader. Det gør det lettere at komme helt ud i yogapositionerne, der ellers godt kan være svære at mestre. Træningen bliver mere intens og kan give mulighed for at opnå større fleksibilitet.

Gå til testen

Se vores store test af yogamåtter

VI har testet 10 forskellige yogamåtter, så du ikke behøver at gøre det. Klik på knappen og find din yndlingsmåtte nu.
Gå til testen

Værd at vide om Hot yoga

Øvelserne foregår i meget høje temperaturer og stiller store krav til dit helbred og fysik. Varmegraderne er ikke nødvendigvis godt for alle og kan i nogle tilfælde være direkte skadelige.

Overvej at finde en anden yogaklasse, hvis du har problemer med dehydrering, lider af intolerance over for varme eller har problemer med hjertet.

Advarsler omkring Hot Yoga

Hvis du ikke passer på, kan du kan komme til skade under træningen i de varme grader. Det er derfor ekstra vigtigt at være bevidst om dine egne grænser.

Når bindevævet er blødgjort kan det være fristende at udfordre egen formåen. Det kan komme til at koste en fibersprængning, hvis man ikke er passer på.

Pas på svimmelhed. Hvis du er midt i en time og pludselig mærker svimmelhed, så stop træningen. Yoga er avanceret og kræver opmærksomhed for at kunne udføres korrekt. Når koncentrationen svækkes, øges sandsynligheden for at få en skade.

Hot Yoga er meget omdiskuteret og yogaverdenen er splittet omkring yogaformen. Nogle mener, at det er fantastisk, og andre finder det for risikabelt. Det er værd at overveje, om yogaformen er noget for dig. Tag varmegraderne i betragtning inden du kaster dig ud i en yogatime.

Hvad skal du forvente af en Hot Yoga time?

  • Lokalet er varmere end dit “normale” yogastudie, så der går ikke mange minutter, før sveden pibler frem på panden.
  • Øvelserne kan virke mere krævende i de høje varmegrader.
  • Du bliver hurtigere dehydreret. Medbring mere vand end du plejer.
  • Med mindre du deltager til Bikram undervisning, så ved du aldrig, hvad der står på programmet.
  • Du kommer til at svede på din yogamåtte.
  • Måske kommer du ud i positioner, du aldrig har været i før.
  • Det er en fysisk og mental udfordring.
  • Kroppen føles ekstra afslappet efter timen.