Hatha yoga

Hatha yoga er en af de mest kendte og udbredte yogaforme. Det er et træningssystem, som er blevet populært i vesten, og praktiseres af millioner af mennesker over hele verden.

Du kan bruge Hatha som et supplement til en anden træningsform eller som en del af en spirituel praksis. Det kan også blive din foretrukne yogaform grundet det store fokus på vejrtrækningsteknikker.

Hvad er Hatha Yoga?

Hatha Yoga er mere end fysiske yogastillinger, selvom det er en stor del af praksissen. Det er en yogaform med fokus på alt det, som der sker i os.

Yogatræningen omfatter blandt andet:

  • En fysisk del, herunder udførelse af yogastillinger
  • Vejrtrækningsøvelser
  • Gentagelse af ord
  • Fast position eller bevægelse af hænder
  • Kost
  • Renlighed og udrensning
  • Intens visualisering

Hvad betyder Hatha?

Ordet Hatha har en helt særlig betydning. Oversat til dansk betyder ha – sol og tha – måne. Det er to modsætninger, nemlig nat og dag. Hatha er repræsentativ for de modsætninger, som der findes i os alle.

Historien bag Hatha Yoga

Hatha startede som en filosofi og kan spores godt 3000 år tilbage i tiden. Her blev de 8 lemmer (Yoga Sutra) udformet af Patanjali Maharishi.

De 8 lemmer er:

  1. Yamas
  2. Niyamas
  3. Asanas
  4. Pranayama
  5. Pratyahara
  6. Dharana
  7. Dhyana
  8. Samadhi

To kendte yogaskoler er udsprunget direkte af Patanjalis filosofi. Skolerne blev stiftet i Indien af Tirumalai Krishnamacharya og Swami Sivananda.

Herefter fulgte en lang række andre skoler og moderne yogasystemer begyndte at opstå. Det hele kan forbindes med Tirumalai Krishnamacharya og Swami Sivanandas fortolkning af Hatha Yoga.

Hatha stillinger

Modsat andre mere dynamiske yogaformer med højt tempo, er Hatha yogatraditionen centreret omkring at udføre en øvelse af gangen. Du giver din fulde opmærksomhed til at udføre en kropsstilling, også kendt som asana. Når øvelsen er udført, holder du en pause, indtil du bevæger dig videre til næste yogastilling.

Øvelserne kan både være siddende og stående. Mange af stillingerne fra netop Hatha Yoga ser man i andre yogasystemer som Vinyasa og Bikram Yoga.

6 hatha øvelser for begyndere

Som nybegynder kan du fokusere på at lære de mest basale øvelser indenfor Hatha. Du vil opleve, at basisøvelserne går igen i mange af yogatimerne. Har du en god føling med de basale øvelser, så bliver det lettere at eksperimentere med andre yogaøvelser. Her er seks Hatha øvelser for nybegyndere:

  • Bjergets stilling
  • Træets stilling
  • Foroverbøjning
  • Hunden (med hovedet nedad)
  • Kobra
  • Barnets stilling

Se alle de primære øvelser i Hatha Yoga her.

Moderne Hatha

Hatha Yoga, som du ser i dag, er meget forskellig fra den oprindelige filosofi. Den oprindelige yogaform kan ses mere som en levevis.

Undervisningen i moderne Hatha er præget af den fysiske del, også kaldet asana, og vejrtrækningsøvelser, pranayama. Der er knap så mange spirituelle elementer involveret, når du laver statiske øvelser på din yogamåtte i det lokale fitnesscenter.

Det er muligt at finde yogastudier, som tilbyder en mere intens dimension af yogapraksissen, hvor fokuset er på flere af de 8 lemmer. Her får du Hatha Yoga, som minder mere om den oprindelige form.

En typisk Hatha time

En Hatha Yoga time indeholder typisk forskellige yogapositioner og åndedrætsteknikker. Timen foregår i et langsomt tempo og de statiske øvelser praktiseres langsomt.

Der findes utroligt mange forskellige Hatha stillinger. Yogatimerne vil derfor variere alt efter sammensætning af yogaøvelser, som yogalæreren udvælger til undervisningen.

Hvem kan dyrke Hatha Yoga?

Hatha er en begyndervenlig yogaform og en af de bedste måder at få styr på teknikker og øvelser. Det er derfor med god grund at mange, som aldrig har prøvet en yogatime før, starter med Hatha. Det giver et solidt grundfundament, hvis du senere ønsker at dyrke mere flowbaseret yoga.

Hvorfor dyrke Hatha Yoga?

Hatha er træning for krop og sjæl. De mange forskellige yogaøvelser og sammensætninger i  yogapraksissen giver mulighed for at forbedre din styrke, balance og fleksibilitet. Det kan være et modstykke til en stresset hverdag og give det ekstra overskud, som du står og mangler.

Hatha er ikke kun for yogaudøvere, som i forvejen dyrker yoga. Mange tilvælger yogaformen på grund af de fysiske elementer. Den dyrkes derfor af sportsudøvere og “ganske almindelige” mennesker, som ønsker at løsne lidt op i kroppen.